Najtragiczniejsza katastrofa kolejowa wydarzyła się w okresie II wojny światowej. Szacuje się, że wypadek ten mógł pochłonąć życie co najmniej 100, a może nawet 130 ludzi. 24 listopada 1944 w godzinach popołudniowych wyprawiono pociąg osobowy z Zakopanego do Krakowa. Gdy pociąg pasażerski odjechał z Kalwarii Zebrzydowskiej w kierunku Wadowic, z Wadowic w stronę Kalwarii Zebrzydowskiej ruszył niemiecki pociąg towarowy z zaopatrzeniem dla wojska. Około godziny 15 niedaleko od dzisiejszego przystanku kolejowego w Barwałdzie Średnim, koło wyjazdu z wąwozu, pociągi osobowy i towarowy zderzyły się czołowo ze sobą. Prędkości, z jakimi poruszały się pociągi uczestniczące w katastrofie w Barwałdzie Średnim, najprawdopodobniej nie były imponujące. Mimo to jednak skutki zderzenia były straszliwe. Kompletnemu rozbiciu uległy parowozy, a z dwóch pierwszych wagonów pociągu pasażerskiego zostały jedynie połamane szczątki.
Liczba śmiertelnych ofiar katastrofy kolejowej w Barwałdzie Średnim nigdy nie została dokładnie ustalona. Pewne jest, że w samym momencie zderzenia pociągów lub wkrótce po nim zginęło kilkadziesiąt osób. Wielu ludzi zmarło oczekując na pomoc medyczną lub w szpitalach. Nieznana jest dokładna liczba rannych, ale przypuszcza się, że lżejsze lub cięższe obrażenia mogło odnieść około 100 osób. Był to najtragiczniejszy wypadek w historii kolei na dzisiejszych ziemiach polskich.
Mówiąc o tej katastrofie warto jednak pamiętać, że tak duża liczba ofiar tego wypadku wynikała przede wszystkim ze słabej konstrukcji wagonów pociągu osobowego. Pociąg ten składał się z drewnianych, austriackich wagonów, tzw. boczniaków – takich, w których do każdego przedziału wsiadało się przez osobne drzwi i w których nie było prowadzącego wzdłuż wagonu korytarza. Wagony te były mocno przestarzałe już w 1944 r., a w czasach dzisiejszych są już czymś kompletnie archaicznym. Tak więc, przy całym swym tragizmie, była to katastrofa naprawdę nie z dzisiejszych czasów.
Foto obelisku w Barwałdzie Średnim: Jstudnicki:
http://pl.wikipedia.org/wiki/User:Jstudnicki
Inne nieszczęśliwe wypadki kolejowe:
– W dniu 19.08.1980 roku w Otłoczynie pod Toruniem zderzył się czołowo pociąg pospieszny z towarowym. Zginęło 67 osób, a 64 zostały ranne. Była to najtragiczniejsza katastrofa kolejowa we współczesnej Polsce. (Film dotyczy tej katastrofy)
– 3 listopada 1976 r. w katastrofie kolejowej w Juliance pod Częstochową zginęło 25 osób, a 79 zostało rannych.
– 4 czerwca 1981 r. doszło do zderzenia pociągów w Osiecku. 15 osób poniosło śmierć.
– 20 sierpnia 1990 r. w podwarszawskim Ursusie doszło do zderzenia pociągów, w wyniku czego 16 osób zginęło, a 64 zostały ranne.
– 5 maja 1997 r. w katastrofie kolejowej w Reptowie pod Szczecinem śmierć poniosło 12 osób, a 36 zostało rannych.