Hanomag panów Jana i Macieja Peda z Gostynia (wielkoposlkie) został nabyty w roku 1973, ale przeleżał się prawie 30 lat czekając lepszych czasów. Dopiero XXI wiek pozwolił na zrealizowanie projektu – kiedy w końcu można było dotrzeć do właściwej dokumentacji na temat koszykowej „rajdówki”. Ostro zabraliśmy się do roboty i w 2003 roku bolid wyjechał na szosę.
Hanomag Kommissbrot Korbwagen 1928 – tak nazywa się jedyny w Polsce samochód z wikliny. W połowie lat 20-tych XX wieku bramy wytwórni opuściło ponad 15 tysięcy małych Kommissbrotów. Samochód, u zarania pomyślany jako popularny, został maksymalnie uproszczony, nie posiadał nawet mechanizmu różnicowego, przez co niechętnie skręcał.
Jak to w życiu bywa, ówcześni użytkownicy tych pojazdów kombinowali, jakby taki samochód przerobić na „wyścigówkę” no i wykombinowali. Zastosowanie lekkiej karoserii z wikliny (jedyny znany przypadek w dziejach motoryzacji) i szybszego przełożenia spowodowało wzrost prędkości do „aż” 80 km/h ! Było to o ponad 30% więcej niż w wersji cywilnej.
Dane techniczne samochodu:
Silnik 1-cylindrowy, o poj. 500 ccm i mocy 10 KM
Skrzynia trzybiegowa
Hamulce tylko na koła tylne
Nadwozie wiklinowe monoposto
Prędkość max 80 km/h
Więcej informacji i niecodziennych pojazdów na stronie www.peda-muzeum.org